Verkeersplaneet

Les met gastdocent van ZAT Projectenbureau

Spacy van der verkeerde planeet beland in Gelderland om te leren van de kinderen. Spacy de pop en een poppenspeelster komen van de verkeerde planeet en willen kijken hoe de kinderen in Gelderland het verkeer deelnemen. Op de verkeerde planeet gebeuren namelijk veel ongelukken, waardoor kinderen niet meer veilig naar school kunnen fietsen of bij de ouders of verzorgers in de auto kunnen zitten. De bewoners van de verkeerde planeet maken steeds dezelfde fouten en weten niet meer hoe het moet. Daarom is Spacy uitgerekend naar de aarde en Gelderland gekomen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat, zodat de verkeerde planeet kan worden veranderd in een echte verkeersplaneet, waarop iedereen zich veilig en zonder ongevallen kan voortbewegen.

Algemeen: In de interactieve theatervoorstelling/poppentheater de Verkeersplaneet komen de volgende verkeerssituaties en gedragingen van schoolkinderen uit het speciaal (voorbereidend) onderwijs :

  • Voetganger: netjes oversteken op een zebrapad,
  • Passagier in de auto: juist gordelgebruik en kinderzitje, ook achterin, Uit de auto stappen aan de juiste kant (bij school) aandacht en afleiding: omgaan met de mobiele telefoon (niet appen of bellen) op de fiets en inde auto
  • Op de fiets: afslaan en het rekening houden met overig verkeer.

Afsluiting: Om de leerdoelen tijdens de voorstelling te overhoren wordt tot slot het spel Ren je Bord gespeeld, hierbij komen de scènes terug in de vorm vragen over verkeersborden.
Verkeersborden en verkeersregels: kennis in de vorm van ren je bord. Leerlingen krijgen een vraag over een verkeerssituatie en moeten dan naar de juiste verkeersborden lopen/rennen

In de voorstelling en vooraf en daarna worden de volgende lesmaterialen gebruikt:

  • Diverse verkeersborden voor de lesonderwerpen en het spel Ren je bord
  • een nagebouwde zebrapad,
  • een auto met daarin een stuur
  • zitje
  • een fietsstuur voor afslaan in het verkeer
  • Er wordt een lesbrief voor zowel kinderen als ouders meegestuurd naar de school om de Verkeersplaneet voor te bereiden (focus op het onderwerp, activering kennis) en na afloop in de thuissituatie door te spreken (ouderparticipatie).

Leerdoel

  • de kinderen hebben kennis over het juist gordelgebruik in de auto en het belang daarvan;
  • de kinderen hebben kennis over veilig voetgangersgedrag op en rond een zebrapad;
  • de kinderen hebben kennis over veiligheid in en rondom de auto, zowel van het kind zelf als van andere inzittenden;
  • de kinderen hebben kennis over de volgorde van handelen bij het afslaan op de fiets ten opzichte van overig verkeer;
  • de kinderen hebben kennis over het gevaar van afleiding door het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets
  • de kinderen hebben kennis over het gevaar van afleiding en het gebruik van de mobiele telefoon in de auto
  • de kinderen hebben kennis over de betekenis van de basale verkeersborden die zij in het verkeer kunnen aantreffen.

Opbouw les

De Verkeersplaneet is een zgn kant-en-klaar les/theatershow waardoor de betreffende school alleen belast wordt met de communicatie intern en het regelen van de zaalruimte.
Twee actrices met de pop Spacy nemen de kinderen mee in een spannend verhaal waarin hij met de hulp van de kinderen tot de juiste stappen kan komen om zijn missie (van der verkeerde planeet, waar alles fout gaat in het verkeer, een echte veilig verkeersplaneet maken) te volbrengen. Het gebruik van story-telling zorgt ervoor dat door de vorm de kinderen de aangereikte kennis beter onthouden. Door de kinderen in de rol van helper/adviseur te zetten gaan zij zich daar ook naar gedragen en overtuigen ze zichzelf van het belang van je veilig gedragen in het verkeer. Tijdens de voorstelling worden de leerdoelen m.b.t. school en woonomgeving en thuis-school-route, herhaald en tussentijds op een speelse manier getoetst, door bijvoorbeeld het eerst verkeerd voor te doen en vervolgens hulp te vragen. Na afloop van de les mogen de kinderen het spel Ren je Bord doen, met Spacy de pop proberen ze de verkeersborden/regels die in het script te sprake komen op correcte wijze te interpreteren, door na de vraagstelling naar de goede verkeersbord te lopen/rennen.

Lesduur

1 sessie van 45 minuten.

Bijzonderheden les

Er is een ruimte als een speellokaal of gymlokaal nodig. Het uitvoerende team heeft ca. 20 m2 speelruimte nodig voor de voorstelling. De leerlingen zitten in een theateropstelling met middenpad. Multimedia aansluitingen is niet noodzakelijk
In de voorstellingsruimte wordt een theater achtige setting opgebouwd met een decor (straat, zebrapad, fiets en auto attributen)
De voorstelling wordt volledig verzorgd door 2 acteurs/gastdocenten

Foto's

Reserveer les

Thema's

Fiets
Ver­keers­gedrag
School­routes

Kenmerken

Uitvoering
Gastdocent
Niveau
VSO
Leerjaar
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Downloads en links
Planning
Voor deze les zijn de aankomende tijd geen lesmomenten ingepland.
Over de aanbieder

ZAT Projectenbureau

Het ZAT Projectenbureau is met groot team van specialisten een uiterst creatief en dynamisch producent van edutainment producties met ruime ervaring op het gebied van verkeersveiligheid. Onze kracht is om op directe wijze in contact te treden met de doelgroepen. Onze middelen, manpower en activiteiten zijn hierop volledig afgestemd.

Voor leerlingen en studenten zijn in de afgelopen decennia aansprekende theatervoorstellingen en workshops ontwikkeld, die worden uitgevoerd door professionele acteurs, vakbekwame presentatrices en enthousiaste docenten.

https://www.koop-co.nl

Vragen?

Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.