Kruispunt-S (klassikaal)
Les met gastdocent van Stichting TeamAlert
Kruispunt-S is de kleinere klassikale variant van het project Kruispunt waarbij jongeren debatteren over hun eigen gedrag en ervaringen in het verkeer. Een debatleider van TeamAlert brengt het gesprek over verkeersveiligheid op gang met video's, stellingen en leuke spelopdrachten. Door een competitie-element doen alle leerlingenactief mee!
Leerdoel
Het doel van Kruispunt-S is om op een aansprekende manier verkeersveilig gedrag te stimuleren bij jongeren.
Dit houdt in dat jongeren minder afgeleid zijn in het verkeer en zich houden aan de verkeersregels.
Dit houdt in dat jongeren minder afgeleid zijn in het verkeer en zich houden aan de verkeersregels.
Opbouw les
Bij het project Kruispunt-S gaat een klas leerlingen in debat over verkeersveiligheid.
Hierbij wordt de klas opgedeeld in twee vakken die tegen elkaar debatteren. Het debat wordt ingeleid met de simulatievideo “Stap Op”, waarbij de leerlingen door de ogen van de fietser kijken die zich door het verkeer waant. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Als de code genoemd wordt, zijn er gekke elementen in beeld. Omdat de leerlingen druk bezig zijn met de code intoetsen, missen zij deze dingen volledig. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien, zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft. Ze beseffen welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.
In het project worden twee stellingen besproken. Elke stelling wordt ingeleid met een video. Nadat de leerlingen zelf hebben gedebatteerd over een stelling of vraag, worden zij geconfronteerd met de feiten. Tussen de twee stellingen door spelen de leerlingen een quiz om de kennis omtrent verkeersregels te verhogen.
In het laatste onderdeel beargumenteren de leerlingen waarom en hoe ze zich aan een bepaald voornemen gaan houden om zich veiliger te gedragen op de fiets. Bij elk onderdeel zijn er punten te verdienen, zodat er uiteindelijk een winnend vak is en een beste debater, die een échte cadeaubon of beker ontvangt! De docent is de jury.
Hierbij wordt de klas opgedeeld in twee vakken die tegen elkaar debatteren. Het debat wordt ingeleid met de simulatievideo “Stap Op”, waarbij de leerlingen door de ogen van de fietser kijken die zich door het verkeer waant. De leerlingen krijgen een rekenmachine en daar moeten ze een code intoetsen die voorkomt in de video. Als de code genoemd wordt, zijn er gekke elementen in beeld. Omdat de leerlingen druk bezig zijn met de code intoetsen, missen zij deze dingen volledig. Door de jongeren de video daarna nog een keer te laten zien, zonder rekenmachine, zien zij in hoeveel invloed afleiding heeft. Ze beseffen welk gedrag gevaarlijk is binnen bepaalde verkeerssituaties.
In het project worden twee stellingen besproken. Elke stelling wordt ingeleid met een video. Nadat de leerlingen zelf hebben gedebatteerd over een stelling of vraag, worden zij geconfronteerd met de feiten. Tussen de twee stellingen door spelen de leerlingen een quiz om de kennis omtrent verkeersregels te verhogen.
In het laatste onderdeel beargumenteren de leerlingen waarom en hoe ze zich aan een bepaald voornemen gaan houden om zich veiliger te gedragen op de fiets. Bij elk onderdeel zijn er punten te verdienen, zodat er uiteindelijk een winnend vak is en een beste debater, die een échte cadeaubon of beker ontvangt! De docent is de jury.
Lesduur
Duur: 90 per sessie, minimaal twee, maximaal drie sessies per dag
Op- en afbouwtijd: 60 minuten
Op- en afbouwtijd: 60 minuten
Bijzonderheden les
Deelnemers: Minimaal 20 en maximaal 32 leerlingen per sessie.
Locatie: klaslokaal. Aanwezig: één begeleidend docent.
TeamAlert verzorgt de uitvoering van het project van begin tot eind.
Dit project heeft aangepaste modules voor verschillende niveaus en leerjaren.
Locatie: klaslokaal. Aanwezig: één begeleidend docent.
TeamAlert verzorgt de uitvoering van het project van begin tot eind.
Dit project heeft aangepaste modules voor verschillende niveaus en leerjaren.
Reserveer les
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Gastdocent
Niveau
VMBO
MAVO
HAVO
VWO
MBO
Leerjaar
Leerjaar 1
Leerjaar 2
Leerjaar 3
Leerjaar 4
Leerjaar 5
Leerjaar 6
Downloads en links
Planning
Voor deze les zijn de aankomende tijd geen lesmomenten ingepland.
Over de aanbieder
Stichting TeamAlert
Wij hebben een droom: 0 verkeersslachtoffers onder jongeren! Met zo’n dertig young professionals op kantoor en meer dan zestig jongerenvoorlichters op locatie komen we jaarlijks op ruim 600 plekken zoals scholen en festivals. En ook online kom je onze projecten en campagnes tegen. TeamAlert maakt impact! Dit komt omdat we verkeersveiligheid bespreekbaar maken door jongeren op een persoonlijke en originele manier te benaderen. Dankzij wetenschappelijke onderbouwing binnen onze interventies, weten we daadwerkelijk te overtuigen.Vragen?
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.