E-Bike simulator
Les met gastdocent van Responsible Young Drivers
De E-Bike simulator maakt jongeren op een interactieve en realistische manier duidelijk welke risico's verbonden zijn aan het fietsen op een E-Bike. Steeds meer jongeren gebruiken een E-Bike om naar school te gaan. Door de snelheid en stuwkracht wordt het besturen van de E-bike lastiger. Bij de E-Bike simulator krijgt de deelnemer een virtual reality bril op en stapt hij of zij een virtuele wereld binnen. De deelnemer kan de snelheid, remweg en wendbaarheid van de E-bike ervaren.
![](https://www.totallytrafficgelderland.nl/storage/les_afbeeldingen/AjsIwDSrh0T1fXtR8HQXrB5t5krfVng5IVUVmJZR.jpg)
Leerdoel
Het doel van de E-bike simulator is om mensen bewust te maken van hoe ze veilig met een elektrische fiets kunnen omgaan. Een E-bike is sneller dan een gewone fiets, waardoor het belangrijk is om goed te leren omgaan met de snelheid en hoe de fiets reageert. Met de simulator kunnen deelnemers in een veilige omgeving oefenen met situaties die ze in het verkeer kunnen tegenkomen, zoals drukte of plotselinge gevaren. Hierdoor leren ze beter inschatten wat ze moeten doen om ongelukken te voorkomen en veilig deel te nemen aan het verkeer.
Opbouw les
De les met een volledige klas ziet er als volgt uit:
Introductie
Deelnemers worden welkom geheten en krijgen een korte uitleg over wat een E-bike is en welke specifieke risico’s ermee verbonden zijn, zoals de hogere snelheid en het andere rijgedrag vergeleken met een normale fiets. Het campagneteam bespreekt waarom veilig leren fietsen op een E-bike belangrijk is.
Simulatie ervaring
De deelnemer krijgt een VR-bril op en stapt in een virtuele omgeving waarin ze een E-bike besturen. Hier ervaren ze realistisch hoe de fiets reageert, met een focus op snelheid, remweg en wendbaarheid.
Observatie door toeschouwers
Toeschouwers kunnen via een scherm meekijken naar wat de deelnemer in de simulatie ziet. Dit maakt de les interactief en aantrekkelijk voor een groter publiek.
Bewustwordingsgesprek
Na afloop van de simulatie gaan de deelnemers in gesprek met het campagneteam. Hierbij bespreken ze wat ze hebben geleerd, welke fouten ze mogelijk hebben gemaakt en hoe ze risico’s in het echte verkeer kunnen verminderen.
Afsluiting
De sessie wordt afgesloten met een samenvatting van de belangrijkste leerpunten en tips om veiliger gebruik te maken van een E-bike in het verkeer. Naast het gestructureerde lesprogramma is het ook mogelijk om de simulator op een centrale plek in de school te plaatsen, zoals het schoolplein, de entreehal of de aula. In dit scenario kunnen leerlingen op een informele en laagdrempelige manier kennismaken met de simulator.
De simulator staat gedurende een vooraf afgesproken periode beschikbaar, bijvoorbeeld tijdens pauzes, tussenuren, voor aanvang van de lessen of na afloop van de schooldag. Leerlingen hebben dan de vrijheid om vrijblijvend langs te komen en deel te nemen wanneer het hen uitkomt.
Het campagneteam is continu aanwezig om de simulator te begeleiden en uitleg te geven over de activiteit. Daarnaast leggen zij tijdens de interactie met de leerlingen de nadruk op belangrijke verkeersveiligheidsthema’s, zoals de risico’s van snelheid, afleiding of andere onderwerpen die specifiek voor de gekozen simulator van toepassing zijn.
Dit alternatieve programma biedt scholen flexibiliteit en maakt het mogelijk om een breder publiek van leerlingen te bereiken, inclusief degenen die niet deelnemen aan een vast lesprogramma. Het informeel karakter kan bovendien zorgen voor een spontane en ontspannen manier van leren, terwijl de boodschap over verkeersveiligheid op een impactvolle manier wordt overgebracht.
Lesduur
De E-bike simulator is 8 uren operationeel. Leerlingen kunnen in groepen of op eigen gelegenheid deelnemen aan de simulatie. We werken dus niet in vaste sessies. We hanteren een minimum van 60 deelnemers per dag. De simulatie duurt circa 5 minuten, wat betekent dat er maximaal ongeveer 100 leerlingen per dag kunnen deelnemen. Het maximum aantal deelnemers is onder meer afhankelijk van of er met een groepsschema wordt gewerkt.
Bijzonderheden les
Voor het gebruik van de simulator is een ruimte van minimaal 3 meter bij 3 meter nodig. Dit kan zowel binnen als buiten zijn, afhankelijk van de locatie. Daarnaast is er een normaal stroompunt (220 volt) vereist om de simulator van stroom te voorzien.
Het campagneteam arriveert een uur voor de start om de simulator op te bouwen en alles gereed te maken. We vragen de school om een contactpersoon beschikbaar te stellen die het team bij aankomst ontvangt en begeleidt naar de standplaats. Deze persoon kan ook eventuele vragen over de locatie beantwoorden en ondersteuning bieden bij praktische zaken.
Om de voorbereiding zo soepel mogelijk te laten verlopen, horen we graag vooraf of de simulator een plaats binnen of buiten krijgt toegewezen. Hiermee kunnen we onze materialen en opbouwplanning hierop afstemmen.
Met deze voorbereiding zorgen we samen voor een soepele en effectieve uitvoering van het programma.
Thema's
Kenmerken
![](https://www.totallytrafficgelderland.nl/assets/web/img/iconen/icoon_uitvoering.png)
Uitvoering
![](https://www.totallytrafficgelderland.nl/assets/web/img/iconen/icoon_niveau.png)
Niveau
![](https://www.totallytrafficgelderland.nl/assets/web/img/iconen/icoon_leerjaar.png)
Leerjaar
Responsible Young Drivers
Responsible Young Drivers (RYD) werd in België opgericht na het tragische verkeersongeval van de jonge Tanguy Moreau de Melen in 1989, met als missie het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren te verminderen. RYD kiest voor een positieve en ludieke aanpak, waarbij leeftijdsgenoten elkaar bewust maken van verkeersveiligheid.
Sinds 2006 is RYD actief in Nederland als stichting. Wij richten ons op thema's zoals alcohol, drugs, afleiding en snelheid in het verkeer. Onze campagnes, uitgevoerd door speciaal opgeleide jonge campagneteams, zijn speels, innovatief en niet belerend.
Het doel is simpel: jongeren aanmoedigen veilig thuis te komen, zonder hen te veroordelen.
De campagneteams zijn te vinden op plekken waar jongeren samenkomen, zoals scholen, festivals en evenementen. RYD gelooft in het belonen van goed gedrag en inspireert jongeren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun veiligheid.
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.