3D-Afleiding Bike
Les met gastdocent van Responsible Young Drivers
De 3D-Afleiding Bike laat jongeren op interactieve wijze ervaren wat de gevolgen zijn van afleiding op de fiets. Met een VR-bril stappen ze een virtuele wereld binnen en beleven scenario’s waarin smartphonegebruik en muziek luisteren de focus verstoren. Zo ervaren ze levensecht de risico’s van afleiding op de fiets.
Leerdoel
Het leerdoel van de 3D-Afleiding Bike simulator is om jongeren bewust te maken van de gevaren van afleiding tijdens het fietsen, met name door smartphonegebruik. De simulator biedt een realistische ervaring met behulp van een VR-bril, zodat deelnemers kunnen ervaren hoe afleiding hun reactievermogen, balans en veiligheid beïnvloedt. Deze ervaring helpt hen inzien waarom focus op de weg cruciaal is tijdens het fietsen.
Opbouw les
De les met een volledige klas ziet er als volgt uit:
Introductie
Deelnemers worden welkom geheten en krijgen een korte uitleg over welke gevaren afleiding op de fiets met zich meebrengt. Het campagneteam bespreekt waarom het belangrijk is om je niet te laten afleiden op de fiets.
Simulatie ervaring
De deelnemer krijgt een VR-bril op en stapt in een virtuele omgeving waarin ze verschillende soorten afleiding op de fiets ervaren. Op deze manier kunnen ze op een veilige en realistische wijze ervaren wat afleiding op de fiets met je doet en welke gevaren hierbij komen kijken.
Observatie door toeschouwers
Toeschouwers kunnen via een scherm meekijken naar wat de deelnemer in de simulatie ziet. Dit maakt de les interactief en aantrekkelijk voor een groter publiek.
Bewustwordingsgesprek
Na afloop van de simulatie gaan de deelnemers in gesprek met het campagneteam. Hierbij bespreken ze wat ze hebben geleerd, welke fouten ze mogelijk hebben gemaakt en hoe ze risico’s in het echte verkeer kunnen verminderen.
Afsluiting
De sessie wordt afgesloten met een samenvatting van de belangrijkste leerpunten en tips om je niet te laten afleiden tijdens het fietsen.
Naast het gestructureerde lesprogramma is het ook mogelijk om de simulator op een centrale plek in de school te plaatsen, zoals het schoolplein, de entreehal of de aula. In dit scenario kunnen leerlingen op een informele en laagdrempelige manier kennismaken met de simulator.
De simulator staat gedurende een vooraf afgesproken periode beschikbaar, bijvoorbeeld tijdens pauzes, tussenuren, voor aanvang van de lessen of na afloop van de schooldag. Leerlingen hebben dan de vrijheid om vrijblijvend langs te komen en deel te nemen wanneer het hen uitkomt.
Het campagneteam is continu aanwezig om de simulator te begeleiden en uitleg te geven over de activiteit. Daarnaast leggen zij tijdens de interactie met de leerlingen de nadruk op belangrijke verkeersveiligheidsthema’s, zoals de risico’s van snelheid, afleiding of andere onderwerpen die specifiek voor de gekozen simulator van toepassing zijn.
Dit alternatieve programma biedt scholen flexibiliteit en maakt het mogelijk om een breder publiek van leerlingen te bereiken, inclusief degenen die niet deelnemen aan een vast lesprogramma. Het informele karakter kan bovendien zorgen voor een spontane en ontspannen manier van leren, terwijl de boodschap over verkeersveiligheid op een impactvolle manier wordt overgebracht.
Lesduur
Drie campagneteamleden van RYD zijn gedurende één dag (8 uren operationeel) aanwezig op een school. 3D-Afleiding Bike wordt op een aangewezen locatie klaargezet. Leerlingen komen vervolgens op eigen gelegenheid óf in groepen van 4-6 personen langs. Het doorlopen van de simulatie duurt ongeveer 5 minuten. Als leerlingen individueel langskomen is er een continue doorloop. Als leerlingen in groepen langskomen, dan is dat meestal voor 20-30 minuten. Zo kunnen de 4-6 leerlingen bij hun klasgenoten meekijken én de simulatie zelf ervaren. We raden het niet aan om met de hele klas tegelijk te komen. De wachttijden zijn dan te lang, waardoor de aandacht van leerlingen verdwijnt en er onrust ontstaat. Uit ervaring weten we dat je de aandacht van leerlingen zo’n 20-30 minuten goed kan vasthouden.
Bijzonderheden les
Voor het gebruik van de simulator is een ruimte van minimaal 3 meter bij 3 meter nodig. Dit kan zowel binnen als buiten zijn, afhankelijk van de locatie. Daarnaast is er een normaal stroompunt (220 volt) vereist om de simulator van stroom te voorzien.
Het campagneteam arriveert een uur voor de start om de simulator op te bouwen en alles gereed te maken. We vragen de school om een contactpersoon beschikbaar te stellen die het team bij aankomst ontvangt en begeleidt naar de standplaats. Deze persoon kan ook eventuele vragen over de locatie beantwoorden en ondersteuning bieden bij praktische zaken.
Om de voorbereiding zo soepel mogelijk te laten verlopen, horen we graag vooraf of de simulator een plaats binnen of buiten krijgt toegewezen. Hiermee kunnen we onze materialen en opbouwplanning hierop afstemmen.
Met deze voorbereiding zorgen we samen voor een soepele en effectieve uitvoering van het programma.
Thema's
Kenmerken
Uitvoering
Niveau
Leerjaar
Responsible Young Drivers
Responsible Young Drivers (RYD) werd in België opgericht na het tragische verkeersongeval van de jonge Tanguy Moreau de Melen in 1989, met als missie het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren te verminderen. RYD kiest voor een positieve en ludieke aanpak, waarbij leeftijdsgenoten elkaar bewust maken van verkeersveiligheid.
Sinds 2006 is RYD actief in Nederland als stichting. Wij richten ons op thema's zoals alcohol, drugs, afleiding en snelheid in het verkeer. Onze campagnes, uitgevoerd door speciaal opgeleide jonge campagneteams, zijn speels, innovatief en niet belerend.
Het doel is simpel: jongeren aanmoedigen veilig thuis te komen, zonder hen te veroordelen.
De campagneteams zijn te vinden op plekken waar jongeren samenkomen, zoals scholen, festivals en evenementen. RYD gelooft in het belonen van goed gedrag en inspireert jongeren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun veiligheid.
Heb je een vraag over de les of over het aanvragen van de les? Neem contact op met de accountmanager.